Poetika – Portal Poetycki

Poezja, Wiersze, Proza, Piosenki

Subscribe to Poetika – Portal Poetycki
Technorati
del.icio.us

Archive for Wrzesień, 2010

Wrzesień-28-10

Agnieszka Battelli

posted by Agnieszka

***

W każdym znaku,

jest trochę prawdy.

W każdym słowie,

jest trochę myśli.

Zabrakło znaków,

zabrakło słów.

Zabrakło,

kogoś.

Obok.

Wrzesień-28-10

Agnieszka Battelli

posted by Agnieszka

***

To egoizm,

odchodzić tak bez słowa.

A właściwie ze słowem,

zostawionym w pamięci

przestrzeni.

W śmietniku wiadomości,

gdzie jest wszystko i nic.

Najważniejsze było to jedno,

słowo.

Zapodziało się,

ale zostanie tam na zawsze.

Wrzesień-26-10

JANUSZ JANYST

posted by Agnieszka

***

Recenzenckie manipulacje

.

Jednym z celów medialnej manipulacji jest kreowanie – najczęściej w zależności od bieżących potrzeb politycznych – pozytywnego lub negatywnego wizerunku takiej czy innej osoby publicznej, szczególnie zaś określonego polityka. Zatrzymajmy się na tym problemie i spytajmy, czy w kulturze – dziedzinie, wydawałoby się, odległej od manipulatorskich poczynań – również nie pojawiają się podobne praktyki?

Od lat obserwuję życie muzyczne, śledzę to, co się dzieje w Łodzi, np. w naszej reprezentacyjnej placówce, jaką jest Teatr Wielki. W latach 1982-1991 dyrektorem łódzkiej opery był Sławomir Pietras i, niewątpliwie, jego kadencja związana była z jednym z lepszych okresów w historii tej sceny. Ale zdecydowanie nie był to dla Teatru Wielkiego okres najlepszy, jak próbowały to w swoim czasie wmówić odbiorcom lokalne media (szczytowy okres, do czego nie ma najmniejszej wątpliwości, przypadał na „rządy” w latach 1967-1972 pierwszego, legendarnego już tandemu dyrektorskiego: Stanisław Piotrowki – Zygmunt Latoszewski). Pietras był wyśmienitym menedżerem, animatorem, umiał też doskonale zadbać o public relations. Był ustosunkowany i w gruncie rzeczy on sam w pewnym stopniu decydował, kto może recenzje z premier pisać, a kto nie. Zaprzyjaźnionych recenzentów dodatkowo „urabiał” zapraszając ich na jakże atrakcyjne w tamtych latach wyjazdy zagraniczne razem z zespołami teatralnymi. Gdyby zastosować rygorystyczne kryteria etyki dziennikarskiej, można by tu mówić o jakiejś formie korupcji. W efekcie łódzcy redaktorzy stworzyli nieadekwatny do rzeczywistości obraz dyrektora, jako autora wyłącznie sukcesów. Premier całkowicie udanych nie było za dużo, z mediów natomiast wynikało, że wszystko, co się dzieje w gmachu na placu Dąbrowskiego, jest rewelacyjne. Niżej podpisanemu, regularnie publikującemu recenzje muzyczne (głównie z filharmonii) w jednej z łódzkich gazet codziennych, ale do „dworu Pietrasa” nienależącemu, nie wolno było w tejże gazecie w ogóle dotknąć tematu Teatru Wielkiego. Recenzje operowe, nieraz krytyczne, musiałem zamieszczać w periodykach a w „moim” dzienniku TW obsługiwała recenzencko „sprawdzona” pani, skądinąd niemająca z muzyką wiele wspólnego (notabene czymś dość zabawnym jest artykuł, jaki ukazał się w wydanej pięć lat temu przez łódzką Akademię Muzyczną książce pt. „Łódzka scena operowa”. Młoda doktor napisała o Pietrasowej „epoce” na podstawie wybiórczo zgromadzonych przez Teatr Wielki, pochlebnych recenzji i w ten sposób „nauka” stała się przedłużeniem niegdysiejszej, medialnej propagandy).

Odwrotne działania prasowe można było dostrzec w czasie pierwszego w teatrze operowym na placu Dąbrowskiego, a przypadającego na lata 1994-97, „dyrektorskiego podejścia” Kazimierza Kowalskiego. Dwoje wpływowych dziennikarzy z czołowych dzienników, którzy akurat się z nim procesowali, dosłownie z błotem mieszało każdą premierę i starało się szefa placówki maksymalnie zdeprecjonować. Poziom artystyczny sceny faktycznie spadł, jednak wcale nie wszystko wyglądało tak, jak to przedstawiały gazety. Było więc podobnie, jak w wypadku Pietrasa, tylko w drugą stronę. Jest godne ubolewania, że motywem postępowania zobowiązanych do uczciwości zawodowej recenzentów w dużym stopniu stały się względy pozaartystyczne.

I wreszcie okres 2006-2008, czyli drugie „podejście” Kowalskiego do kierowania tą samą placówką. Jak za dotknięciem różdżki czarodziejskiej wszystko się nagle odwróciło, recenzje pisane przez niedawnego adwersarza (jego „partnerka” w międzyczasie odeszła z zawodu) zaczęły być pochlebne. Nawet te, które dotyczyły zupełnie żenujących prób reżyserskich dyrektora. Skąd ta zmiana? Tajemnica miała się wkrótce wyjaśnić – recenzent ów był po postu przez Teatr Wielki opłacany, co stanowiło już korupcję jawną. Żurnalista stracił zresztą z tego powodu etat w redakcji. Ale – co jest szczegółem nader pikantnym – nadal należy do stanowiącej swoistą „ferajnę” grupy przyznającej Złote Maski…

Jak widać, manipulacja medialna jest nieobca także dziedzinie kultury. Z podjętym tematem integralnie wiąże się problem recenzenckiej etyki, tym razem zaledwie „muśnięty”. Do tego problemu wypadałoby niebawem powrócić.


Wrzesień-26-10

Magda Cybulska-CENTAURO

posted by Agnieszka

***

Wybieram łyżeczką od herbaty mgłę z doliny

przestrzeń w schronisku pachnie

cynamonem i zmęczeniem

w kubeczku usypia czerwone wino

świerki za oknem

zdejmują z igieł krople deszczu

zaraz będą nagie

Wrzesień-24-10

Spotkanie z Januszem Janystem

posted by Agnieszka

***

Strona www.poetika zaprasza na cykl comiesięcznych spotkań w ostatni piątek miesiąca 24 września g. 17.15AGNIESZKA BATTELLI ZAPRASZA” Gościem pierwszego spotkania będzie Janusz Janyst. Publicysta,dziennikarz muzyczny i krytyk, autor wielu felietonów , a także książki „Kompozytorzy Łódzcy” Ten niezwykle ceniony w kręgach profesjonalistów prelegent muzyczny nie wszystkim jest znany ze swoich wielu pasji. Spotkanie uświetnią znani muzycy  Agata Krwawnik i Paweł Wolski. Podczas spotkania przewidziana jest także Dżemowa Trybuna Poetów, oraz Pogaduchy. Będzie także niespodzianka.
Łódzkie Centrum Społeczne MS ul. Rewolucji 1905r. Nr.46 ( w podwórku)

Wrzesień-21-10

Agnieszka Battelli

posted by Agnieszka

***

Myślę o tobie,

gdy noc budzi mnie ciemnością.

Tęsknię za tobą,

gdy cisza więcej mówi niż słowa.

Wciąż marzę,

o powrocie.

Stary zegar zabrał ze sobą czas wieczności

i nie chce cofnąć wskazówek.

Wrzesień-21-10

Agnieszka Battelli

posted by Agnieszka

***

Dzwonek wyrwał ciszę z odrętwienia.

To przecież poranek,

kto może dzwonić w takiej chwili?

Ni to sen,

ni jawa.

Świat o poranku taki piękny,

a za drzwiami niepewność.

Czy otwarte drzwi,

wyjawią całą prawdę?

Wrzesień-13-10

Daniela Zajączkowska-CENTAURO

posted by Agnieszka

***

chleb na talerzu

pachnie światłe jest

jadalną z gwiazd

*

szczypiorek jest

zieloną cebuli

pomyślnością

*

blizna nieba

nietrwała smuga ślad

samolotu w tle

Wrzesień-11-10

Magda Cybulska-CENTAURO

posted by Agnieszka

***

Jesień

.

Liście rozpoczęły odlot za morze

niebo zbiera mimozę do wazonu

obłok zmoczył kostki w kałuży

bo akurat padało

poczułam na skórze oddech nicości

tylko kamień jest bezpieczny

urodził się kasztan

otworzył brązowe oko

słyszałam jego pierwszy

zielony krzyk

Wrzesień-8-10

KONKURS

posted by Agnieszka

***


Grupa literacka „Centauro” przy O .K. ” Górna”  w Łodzi ogłasza otwarty konkurs literacki tematyczny. Nagrody książkowe.

Tematy;

-”Okno na świat”

-”Pytania o Polskę”

-”Wawel”

-”Casablanca”


Wiersze (wiersz), lub prozę do 4 stron maszynopisu prosimy nadsyłać pod godłem na adres grupy. W załączonej kopercie oznaczonej godłem prosimy o podanie imienia i nazwiska, adresu,telefonu, adresu mail.

Prace konkursowe w 4 egzemplarzach proszę przesyłać na adres; 93-138 Łódź ul. Siedlecka 1 z dopiskiem na kopercie „KONKURS” w terminie do 15 listopada 2010 roku.(decyduje data stempla pocztowego)

Dodatkowe informacje można uzyskać w poniedziałki w godzinach 17-21-a, podczas spotkań Grupy „Centauro”, pod numerem telefonu 42  684-66-47. Osoba odpowiedzialna Henryk Zasławski.

Jeden autor może przesłać prace na różne tematy, oraz może zarówno przesłać wiersze jak i prozę. Prace jednego autora mogą być oznaczone jednym godłem, lub różnymi godłami. Warunkiem podstawowym jest nie przekroczenie 4 stron maszynopisu zarówno w dziedzinie poezji, jak i prozy.

Poszukujemy także osób, instytucji, firm, które udzielą wsparcia nie tylko finansowego dla działalności Grupy” Centauro”, co pozwoli na fundowanie atrakcyjniejszych nagród , oraz na działalność wydawniczą.